Skyfall: Η πιο πολυσυζητημενη ταινια του 2012

Skyfall-JamesBond_2377965b

Έρχεται πάντα κάποια στιγμή που, αν θέλουν να συνεχίσουν ζωντανά κι ακμαία, όλα τα κλασσικά πρέπει να μπουν εκ νέου σε μια διαδικασία κρίσης – πάει να πει, τόσο να περιέλθουν σε μια κρίση, όσο και, τελικά να κριθούν από τους ίδιους ανθρώπους που τα ανέδειξαν εκεί. Η σειρά ταινιών του “πιο-διάσημος-δε-γίνεται” Βρετανού πράκτορα James Bond είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα κινηματογραφικών έργων με φανατικούς θαυμαστές, παθιασμένους πολέμιους και τόνους μελάνης σε κεφάλαια πολλών σελίδων στο μεγάλο βιβλίο της ιστορίας του σινεμά. Ας μην ξεχνάμε ότι η σειρά διατηρεί ακόμα το ρεκόρ των περισσότερων ταινιών-συνεχειών σε αυτό το μεγάλο βιβλίο. Κι έπρεπε λοιπόν να συμβεί το ίδιο.

Όντας ο ίδιος ένας από τους ανθρώπους που μεγάλωσε με τις timeless περιπέτειες του Sean Connery και των άλλων άφθαρτων gentlemen στο ρόλο του πράκτορα 007, είχα βιώσει μια τρομακτική απογοήτευση μετά και την κυκλοφορία του “Quantum of Solace” μερικά χρόνια πριν. Ξενέρωσα, λέγεται. Προβλέψιμη πλοκή, μέτρια (αισθητικά και ερμηνευτικά) επιλογή ηθοποιών, παιδιάστικα σεναριακά ευρήματα. Η πλευρά του ποταμού που είχαμε επιλέξει να σταθούμε σύμμαχοι στην ΜΙ6 και τις θρυλικές περιπέτειες της, ξέμενε, με γοργούς ρυθμούς, από επιχειρήματα και αναχώματα απέναντι σε όλους εκείνους που θεωρούν αυτές τις ταινίες ένα ξεπερασμένο κατάλοιπο των εποχών που οι κατάσκοποι ήταν ενδιαφέροντες. Το ίδιο – εικάζω – συνέβη και με τους ιθύνοντες της σειράς.Ας κάνουμε εδώ μια παύση να αντιληφθούμε το προφανές: το σινεμά είναι η τέχνη του σκηνοθέτη. Όσο δυνατό και να είναι ένα σεναριακό κείμενο, όσο χαμαιλέων υποκριτικά κι αν είναι ένας καλός πρωταγωνιστής, όσο θελκτικά στο μάτι και να είναι τα οπτικά εφέ, μια καλή ταινία είναι μαθηματικά απίθανο να έχει έναν τυχάρπαστο σκηνοθέτη. Συνήθως, άλλωστε, οι μεγαλύτερες ταινίες του παγκόσμιου σινεμά φέρουν σχεδόν αποκλειστικά την υπογραφή του σκηνοθέτη τους ακόμα και στο σενάριο (ή έστω τη σεναριακή ιδέα που, με τη βοήθεια κάποιου, μετατρέπεται σε κινηματογραφικό κείμενο). Αυτό γιατί; Διότι ο μετρ είναι αυτός που αναλαμβάνει, σε πρώτο βαθμό, να οραματιστεί την κινηματογράφηση – να δημιουργήσει στο λευκό πανί του μυαλού του τις εικόνες των οποίων η αλληλουχία θα γίνει… motion picture, να φανταστεί τα πρόσωπα που θα ενσαρκώσουν ρόλους και καταστάσεις, να δομήσει την πλόκη με τρόπο τέτοιο που θα ξετυλίγεται το κουβάρι όπως εκείνος θα ήθελε να συμβαίνει για να διατηρείται το ενδιαφέρον ζωντανό. Κρατώντας τις κουβέντες μας απλές: μια καλή ταινία έχει ανάγκη μια σοβαρή σκηνοθετική ματιά. Κι όχι μόνο το λεγόμενο “κουλτουριάρικο” σινεμά, αλλά κάθε είδους ταινία.

Κλείνοντας την παρένθεση λοιπόν, ας ευχαριστήσουμε την καλή μας νεράιδα που οι παραγωγοί του “Skyfall” μπήκαν, ίσως και για πρώτη φορά στα 40 και πλέον χρόνια ζωής του πράκτορα 007, στη διαδικασία να οραματιστούν τη συνέχεια της ζωής του καθαρά σαν σινεμά και όχι σαν προϊόν με συγκεκριμένα θέλγητρα που απευθύνεται σε συγκεκριμένο κοινό. Θέλω να πω, ναι, μια ταινία James Bond θα κόψει πάντοτε εισιτήρια. Γιατί θα έχει…

Icecreamland

Αφηστε το σχολιο σας

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>